Promovarea online este esențială în succesul unei afaceri care este prezent și în online, însă dacă nu există cunoștințe solide și testate, acest demers nu va livra rezultate. De la monitorizarea necorespunzătoare a datelor și ignorarea aspectelor tehnice obligatorii, până la greșelile în prezentarea produselor și serviciilor, vei descoperi cum să optimizezi strategiile de promovare pentru a-ți maximiza vânzările și impactul pe piață.
1. Nu se monitorizează datele
Deși există multe modalități de a urmări datele de trafic, de vânzare, de implicare a urmăritorilor, cele mai facile fiind Google Analytics 4, respectiv Meta Business Suite și statisticile fiecărei platforme în parte, acestea nu se folosesc. Din acest motiv nu se știu exact de unde vin vânzările, traficul cel mai relevant și, în consecință, nici nu se scalează sursele care au succes. Dacă nu se monitorizează datele, nici rezultatele nu se pot îmbunătăți.
2. Focusul este pe conținut de social media
Se postează zilnic și se alocă buget consistent, deși la mulți dintre clienții mei, campaniile de vânzare din Google Ads, traficul organic generat în urma campaniilor de optimizare și campaniile de newslettere aduc cele mai mari vânzări. Datorită necunoașterii impactului fiecărui canal în parte, se investesc în platforme care cresc notorietatea mărcii, însă la nivel de vânzări nu aduc rezultate notabile.
3. Nu se țin cont de aspectele tehnice obligatorii
Nu se implementează bannerul de consimțământ Google, versiunea 2. La unii dintre clienții mei, începând cu martie, de când utilizarea versiunii a doua a acestui banner este obligatoriu, nu se mai înregistrează decât trafic foarte redus, iar acesta tinde să scadă și mai mult. Bannerul are rolul de a obține acordul utilizatorilor cu privire la utilizarea datelor lor personale pentru diverse scopuri de marketing. De asemenea, unii nu implementează Conversion API pe Meta din considerente de cost, însă datorită constrângerilor privind utilizarea datelor personale și modificărilor ce țin de implementarea IOS 14, o parte din utilizatori nu se mai regăsesc în listele de audiențe, ceea ce crește costurile comercianților pe termen mediu și lung.
4. Nu se țin cont de bunele practici pentru ecommerce
Nu se utilizează varietate de produse pe pagina principală, secțiunile de upsale și cross-sale în paginile de produse. Nu se folosesc avantaje comerciale diferențiatoare, iar denumirile produselor nu se conformează cu recomandările Google: produs+brand+atribute relevante. De multe ori descrierile produselor sunt foarte sumare, iar imaginile nu reflectă caracteristicile produselor. Trebuie să ținem cont de faptul că cel care cumpără online, va decide pe baza informațiilor și a imaginilor/videoclipurilor pe care le găsește pe site.
5. Nu se țin cont de bunele practici pentru zona de servicii business-to-business
Nu există conținut care să descrie în mod complet și integral serviciul/serviciile care se promovează. Un studio de design interior oferă servicii complete de design și montare, însă doar serviciul de design apare pe site-ul lor. Nu există studii de caz sau acestea sunt foarte sumare, din care nu reiese caracteristica proiectelor realizate. Nu există descrieri de produse detaliate și specifice, descrierile fiind generice. Imaginile folosite sunt din baze de date gratuite și nu reflectă proiectele realizate de compania respectivă.
6. Graba în promovarea produselor și serviciilor
Focusul este pe campanii de reclamă, însă site-ul nu este pregătit să convertească utilizatorii. Un exemplu concret este o rețea de optică care nu își prezintă serviciile și gama de rame de ochelari și lentile, dar derulează campanii de vânzare și căutare pe Google Ads. Vizitatorii sunt direcționați către pagini care nu conțin informații despre ceea ce promovează în reclame. O companie produce diverse tipuri de tâmplărie, însă nu există descriere pentru produsele care se fabrică.
7. Reduceri constante
Reducerea prețului este o formă de promovare care captează atenția prin reducerea de preț. Însă, dacă este prezentă în mod constant, își pierde rolul de a fi o ofertă bună, devenind o ofertă uzuală.
8. Poziționarea greșită a produselor și serviciilor
Vrem să vindem ieftin companiilor mici și medii un ERP pe care vrem să-l poziționăm ca un serviciu de calitate. Ceva foarte ieftin nu este considerat neapărat de calitate, iar dacă promovăm serviciul ca fiind ieftin, în loc să specificăm avantajele produsului și cum îmbunătățește activitatea firmei, ajungem la o audiență care nu apreciază aceste atribute și se focusează doar pe preț.
9. Reduceri peste reduceri și neglijarea educării audienței
Oferim reduceri continue și uităm să educăm audiența despre aspectele profesionale care ne poziționează ca experți. Uităm să vorbim despre serviciile noastre și cum acestea ușurează și îmbunătățesc viața clienților și de ce ar trebui să aleagă pe noi, când au nevoie de acest serviciu.
10. Neglijarea testării produselor
Avem posibilitatea de a testa produsele online și trebuie să facem acest lucru. Unele produse se vând foarte bine, iar altele, similare, dar în altă culoare, un model foarte puțin diferit nu se vânde deloc sau foarte puțin. Legea Pareto este valabilă și aici: cca. 20% din produsele unui magazin online aduc cca. 80% din venit. Restul produselor au o vânzare mai lentă. Există soluții pentru vânzarea acestora, cum ar fi oferirea lor la pachet cu un produs care se vinde bine, cu o reducere sau ca și cadou la un coș mai mare. Însă promovarea strictă a acestor produse, dacă nu au priză la public, nu va duce la vânzări colosale.
Concluzie
Succesul în promovarea online nu vine doar din prezența activă pe rețelele de socializare sau din oferte constante de reduceri. Este esențial să monitorizăm datele, să înțelegem impactul fiecărui canal de marketing și să aplicăm bunele practici atât în ecommerce, cât și în zona de servicii business-to-business. Educarea audienței prin generarea unui conținut profesional original și autentic, testarea produselor și o prezentare clară și detaliată a acestora sunt factori cheie pentru îmbunătățirea performanței și obținerea rezultatelor dorite.