Consultanța în marketing este o modalitate de a identifica noi direcții de creștere pentru o afacere prin evaluarea situației actuale ale companiei, respectiv poziționarea sa față de competiție.
Consultanța marketing oferită de mine se adresează:
- companiilor care au o echipă de marketing formată din juniori sau angajați nespecializați, respectiv
- antreprenorilor care vor să își gestioneze singuri campaniile de promovare sau doresc să-și analizeze afacerea și să identifice noi direcții de creștere,
- un proiect de anvergură pentru care există echipă de marketing în interiorul companiei, însă nu există cunoștințele necesare stabilirii strategiei de marketing.
Consultanță marketing: cum te ajută?
În primul rând, trebuie să clarificăm faptul că nu este neapărat necesar să ai și activitate de marketing. Sunt anumite situații în care afacerile înfloresc și cresc fără să fie necesar un plan de marketing, reclame, campanii etc. Sunt afaceri care vând și cresc foarte bine pe baza produselor pe care le au. Aici vorbim despre produse calitative cu un raport preț-calitate corect perceput de clienți și produsul/produsele în sine sunt responsabile pentru vânzări.
Avem nevoie de un produs de calitate, apreciat și dorit de potențialii cumpărători în cazul tuturor afacerilor de succes. De fapt, acest lucru este baza oricărei afaceri sănătoase: un produs bun, de care piața are nevoie, la un preț corect.
S-ar putea să fie nevoie, și în majoritatea cazurilor este necesară, și activitatea de promovare. Această activitate se începe cu o analiză de piață, întrucât competiția joacă un rol foarte important în felul în care ne poziționăm pe piață.
Ce știi tu, Eva, și nu știu eu?
În primul rând, marketingul și promovarea sunt activitățile mele principale, ceea ce înseamnă că sunt la curent cu toate noutățile și oportunitățile/provocările domeniului. Urmăresc noile funcționalități și tactici recomandate de platformele relevante și le testez prin implementare.
Am experiență practică în diverse aspecte ale promovării, atât la nivel de comunicare și branding, cât și în marketing. Am derulat diverse tipuri de proiecte în companii de diverse dimensiuni, așadar am experiență în a lucra cu resurse și oameni pentru obținerea unui obiectiv de afaceri.
În calitate de specialist am gestionat și promovat magazine online, campanii de reclamă online, programe de fidelitate, facilitat programe de vânzare pentru servicii, campanii de imagine pe online, radio-TV-outdoor, programe de responsabilitate socială, proiecte de dezvoltare organizațională și eficientizare procese de lucru, etică în afaceri.
Consider atuul meu abilitatea de a monitoriza și a analiza datele pe care mai apoi construiesc o strategie de marketing sau de comunicare. Acest aspect este deosebit de important pe online atât din perspectiva construirii unui site, ținând cont de experiența utilizatorului și a navigării, cât și în ceea ce privește promovarea acestuia, indiferent dacă acesta vinde produse sau oferă servicii.
Folosesc mai multe metode și instrumente prin care pot face analize de industrie și de competiție:
- softuri free și plătite: de exp. Ubersuggest, Similarweb,
- utilizez Google Analytics, pentru a urmării evenimente, trafic, vânzări,
- configurez și gestionez conturi de Google Ads, Google Merchant Center, Youtube, Facebook Business Manager, Facebook Commerce Manager,
- setez etichete prin Google Tag Manager.
Dar pentru că vorbim de performance marketing: ne uităm la rezultatele obținute, ne raportăm la buget, CPC, CPA, ROAS, CTR și optimizăm, schimbăm, testăm, până când suntem mulțumiți cu ceea ce vedem. Când piața se schimbă și cererea scade, recurgem la alte instrumente.
În ce condiții lucrez pe consultanță și mentorat?
Condițiile, în general, le stabilesc împreună cu clientul, în funcție de tipul proiectului.
În trecut am colaborat cu mai multe companii în acest fel și am derulat următoarele acțiuni pentru ei:
– Analiză PESTLE și strategie de marketing pentru o pepinieră
Un magazin online de grădinărit, cu activitate și în mediul offline, mai exact o pepinieră proprie, cu peste 20 de ani de prezență pe piață. Am pregătit pentru ei o analiză PESTLE (analiză extinsă de piață, pentru a descoperi noi oportunități de afacere), iar pe baza acesteia am dezvoltat o strategie de marketing, implementată de echipa clientului. Implementarea unei strategii necesită, însă, o colaborare frecventă cu membrii echipei, colaborare în baza căreia stabilim acțiunile și analizăm împreună rezultatele. În funcție de acestea adaptăm direcția.
– Analiză de marketing mix și plan de promovare pentru un site online de licitații utilaje
Cu acest client am început prin a derula o analiză de industrie, nu doar la nivel național, pe România, ci la nivel european, întrucât era vorba de un serviciu care în România era foarte puțin cunoscut. Pe baza acestei analize am schițat o strategie de promovare integrată, care includea mai multe tipuri de instrumente, cum ar fi:
- dezvoltarea conținutului și îmbunătățirea platformei pentru a crește rata de satisfacție a utilizatorilor
- crearea unor pâlnii de conversie
- campanii de performance marketing (Google Ads, Facebook Ads)
- campanii de email marketing
- acțiuni de PR
- componentă de responsabilitate socială
Implementarea acțiunilor propuse s-a realizat parțial prin echipa clientului, parțial prin resursele companiei mele.
– Gestionarea unui cont Google Ads prin supervizare
Colaborarea pe un cont de Google Ads cu peste 5.000 de euro buget pentru:
- a configura corect contul de Ads și instrumentele de monitorizare a rezultatelor
- a restructura campaniile din cont și a reîmpărți bugetul în funcție de obiectivele de vânzări
- a îmbunătăți conținutul site-ului cu scopul de a crește rata de conversie
În cadrul acestei colaborări clientul a preferat să gestioneze campaniile până la un punct în care nu mai avea timp să le optimizeze pe baza indicațiilor primite.
Cum te pot ajuta?