Ce este: LEAN marketing?

Conceptul a apărut prin anii 2000 și prin 2010 a fost implementat deja și în companii medii și mari, deși la origini a fost dezvoltat de start-up-uri cu resurse limitate.

Numai că și datorită lean marketingului aceste companii au devenit mari, au crescut la câteva mii de angajați, însă mentalitatea de lean marketing a rămas întipărită în cultura lor organizațională.

Cum a pornit totul?

Start-up-urile nu-și permit să aibă o strategie de marketing online pe termen lung care să rămână neschimbat. În cazul lor testarea diferitelor acțiuni, a canalelor de marketing se face pe câte o campanie punctuală și în funcție de rezultate, activitatea este continuată sau stopată și dezvoltate/implementate altele. La bază, lean marketingul este despre testarea unor microacțiuni, iterații pentru a vedea dacă direcția e bună sau nu. În special în marketingul online rezultatele și feedbackul este aproape instantaneu, probabil că asta a fost un element important în succesul acestui concept.

Principiul Pareto e valabil și în cazul lean marketing: 80% din clienți vin din 20% de acțiuni/canale de promovare sau altfel pus problema, 20% din clienți aduc aproximativ 80% din venit, de exemplu.

Testare iterativă

Acum haideți să vedem un exemplu concret, până nu ne pierdem în teoria lean marketingului. O companie vrea să trimită 10.000 de emailuri și poate să facă în două sau chiar în trei feluri: cu testare sau fără.

  • Modalitatea 1: Trimite toate cele 10.000 de emailuri și monitorizează câte lead-uri a generat.
  • Modalitatea 2: Trimite 5.000 de emailuri cu un titlu și încă 5.000 de emailuri cu un alt titlu și contorizează câte leaduri a obținut din fiecare. Această formă se încadrează deja la lean marketing, însă nu ajută prea mult această formă de testare, decât în cazul unei acțiuni viitoare.
  • Modalitatea 3: Testează între 3-5 titluri pe câte 30 de adrese similare și titlul/titlurile care au generat cele mai multe leaduri sunt folosite pentru a trimite restul de 8500 de emailuri.

Prin testare se ajunge mai aproape de o modalitate cu o rată de succes mai mare, decât fără, deci prin microacțiunile de testare se confirmă/se infirmă direcția.

Un alt exemplu de lean marketing în modalitatea de setare a campaniilor Facebook Ads:

  1. În prima etapă se testează mai multe vizualuri și texte, titluri, CTA (call-to-action) prin reclamele dinamice.
  2. În a doua etapă cu vizualul, textele, titlul și CTA câștigătoare se începe testarea audiențelor.
  3. Se testează mai multe audiențe cu mărime aproximativ identică, cât mai apropiată: o campanie cu audiențe pe interese, o altă campanie cu audiență pe lookalike, o altă campanie cu audiență pe demografice, etc.

În toate cele trei etape de testare se cheltuie sume mai mici și pe o durată scurtă de 3-5 zile pentru a valida creative-ul și audiențele care aduc, cel mai probabil, cele mai bune rezultate.

Deși aceste activități par a fi cu rezultate infime sau chiar irelevante, multe astfel de acțiuni pot aduce îmbunătățiri semnificative atât în ceea ce privește utilizarea cât mai optimă a resurselor, dar și validarea cât mai eficientă a direcțiilor de promovare online.

Deci, ce este lean marketing?

Este un sistem de promovare bazat pe testarea iterativă a metodelor, mecanismelor, canalelor, respectiv pe principiile LEAN de reducere a risipei de resurse, cu focus pe nevoile clienților.

Alte articole


Contactează-mă!

0726 368 801

contact@csogeva.ro

CSOG EVA

Despre mine

Susțin afacerile online cu analiză de piață, strategie de marketing, realizarea și scalarea campaniilor de reclamă în Google, Facebook, TikTok. Mă focusez pe obiective utilizând instrumente adecvate și tactici eficiente de creștere.

Home · Politica de confidențialitate