Conceptul a apărut prin anii 2000 și prin 2010 a fost implementat deja și în companii medii și mari, deși la origini a fost dezvoltat de start-up-uri cu resurse limitate.
Numai că și datorită lean marketingului aceste companii au devenit mari, au crescut la câteva mii de angajați, însă mentalitatea de lean marketing a rămas întipărită în cultura lor organizațională.
Cum a pornit totul?
Start-up-urile nu-și permit să aibă o strategie de marketing online pe termen lung care să rămână neschimbat. În cazul lor testarea diferitelor acțiuni, a canalelor de marketing se face pe câte o campanie punctuală și în funcție de rezultate, activitatea este continuată sau stopată și dezvoltate/implementate altele. La bază, lean marketingul este despre testarea unor microacțiuni, iterații pentru a vedea dacă direcția e bună sau nu. În special în marketingul online rezultatele și feedbackul este aproape instantaneu, probabil că asta a fost un element important în succesul acestui concept.
Principiul Pareto e valabil și în cazul lean marketing: 80% din clienți vin din 20% de acțiuni/canale de promovare sau altfel pus problema, 20% din clienți aduc aproximativ 80% din venit, de exemplu.
Testare iterativă
Acum haideți să vedem un exemplu concret, până nu ne pierdem în teoria lean marketingului. O companie vrea să trimită 10.000 de emailuri și poate să facă în două sau chiar în trei feluri: cu testare sau fără.
- Modalitatea 1: Trimite toate cele 10.000 de emailuri și monitorizează câte lead-uri a generat.
- Modalitatea 2: Trimite 5.000 de emailuri cu un titlu și încă 5.000 de emailuri cu un alt titlu și contorizează câte leaduri a obținut din fiecare. Această formă se încadrează deja la lean marketing, însă nu ajută prea mult această formă de testare, decât în cazul unei acțiuni viitoare.
- Modalitatea 3: Testează între 3-5 titluri pe câte 30 de adrese similare și titlul/titlurile care au generat cele mai multe leaduri sunt folosite pentru a trimite restul de 8500 de emailuri.
Prin testare se ajunge mai aproape de o modalitate cu o rată de succes mai mare, decât fără, deci prin microacțiunile de testare se confirmă/se infirmă direcția.
Un alt exemplu de lean marketing în modalitatea de setare a campaniilor Facebook Ads:
- În prima etapă se testează mai multe vizualuri și texte, titluri, CTA (call-to-action) prin reclamele dinamice.
- În a doua etapă cu vizualul, textele, titlul și CTA câștigătoare se începe testarea audiențelor.
- Se testează mai multe audiențe cu mărime aproximativ identică, cât mai apropiată: o campanie cu audiențe pe interese, o altă campanie cu audiență pe lookalike, o altă campanie cu audiență pe demografice, etc.
În toate cele trei etape de testare se cheltuie sume mai mici și pe o durată scurtă de 3-5 zile pentru a valida creative-ul și audiențele care aduc, cel mai probabil, cele mai bune rezultate.
Deși aceste activități par a fi cu rezultate infime sau chiar irelevante, multe astfel de acțiuni pot aduce îmbunătățiri semnificative atât în ceea ce privește utilizarea cât mai optimă a resurselor, dar și validarea cât mai eficientă a direcțiilor de promovare online.
Deci, ce este lean marketing?
Este un sistem de promovare bazat pe testarea iterativă a metodelor, mecanismelor, canalelor, respectiv pe principiile LEAN de reducere a risipei de resurse, cu focus pe nevoile clienților.