De ce este complet inutil să descarci o strategie de marketing de pe internet?

Este complet inutil să descarci un plan generic sau un șablon precompletat de pe net pentru că puterea unei strategii stă în evaluarea datelor tale, în obiectivele tale, în produsele sau serviciile tale, în audiența ta, respectiv în expertiza și intuiția expertului tău de marketing. Nu există un plan generic care te poate ajuta să îți crești vânzările, fără aceste date specifice.

Ce este un plan de marketing?

Un plan de marketing este un document care cuprinde obiectivele și tactica unei afaceri pentru a-și promova produsele sau serviciile. Acesta oferă un cadru pentru activitățile de marketing, contribuind la atingerea obiectivelor de vânzări și consolidarea brandului.

Un plan de marketing conține următoarele elemente:

  1. Analiza situației: Evaluarea mediului extern și intern, inclusiv tendințele de piață, concurența, resursele și capacitățile interne ale afacerii. Se pot folosi diverse metode de analiză de marketing, cum ar fi analiza marketing mix, SWOT, PORTER, BCG.
  2. Definirea obiectivelor: Stabilirea obiectivelor specifice și măsurabile ale planului de marketing, cum ar fi creșterea vânzărilor, consolidarea brandului sau extinderea cotei de piață, sau toate la un loc.
  3. Segmentarea pieței: Împărțirea pieței în segmente distincte (de exp. B2B, B2C) și identificarea grupurilor de consumatori care sunt cei mai probabili să achiziționeze produsele sau serviciile oferite de afacere. Citește mai multe despre cum să creezi profilelele clienților tăi ideali.
  4. Poziționarea: Definirea modului în care afacerea va fi percepută pe piață și identificarea factorilor care o diferențiază de concurență. Poziționarea poate fi realizată prin diverse metode, cum ar fi un branding distinct sau o serie de diferențiatori la nivel de produs/serviciu, politica de preț, modalități de promovare, etc.
  5. Strategii și tactici de marketing: Dezvoltarea de strategii și tactici specifice pentru a atinge obiectivele de marketing, inclusiv îmbunătățiri la nivelul mixului de marketing (produs, preț, distribuție, promovare), respectiv canalele de promovare: marketingul digital, publicitatea offline, relațiile publice, evenimentele de networking etc.
  6. Bugetul de marketing: Alocarea resurselor financiare pentru diferitele activări de marketing și evaluarea rentabilității investițiilor în acesta.
  7. Calendarul activităților: Stabilirea unui calendar pentru implementarea și urmărirea activităților de marketing și stabilirea unor indicatori de performanță pentru a evalua succesul acestuia.
  8. Evaluarea: Monitorizarea și evaluarea trimestrială/semestrială a performanței planului de marketing și activităților în funcție de rezultatele obținute.

Rolul intuiției în marketing

Intuiția joacă un rol important în creionarea unei strategii de marketing prin corborarea tendințelor, a audienței și a instrumentelor de promovare. Intuiția poate fi de neprețuit în generarea de idei inovatoare, în identificarea unor soluții creative care pot deveni virale sau în soluții low-cost dar explozive pentru a promova un proiect.

Deși expertiza oferă un cadru solid și o bază de cunoștințe, intuiția poate aduce un element de spontaneitate și inovație în procesul de luare a deciziilor de marketing. Combinarea celor două poate duce la abordări inovatoare, originale și eficiente, care iau în considerare atât datele și cunoștințele existente, cât și factorii imprevizibili și creativi.

Intuiția de succes, de cele mai multe ori, se bazează pe cunoștințe, expertiză și multe proiecte realizate cu succes din care expertul de marketing a învățat și a tras concluzii importante despre activările de marketing care pot aduce rezultate și altele care au șanse mai puține să livreze rezultatele dorite.

Importanța expertizei în marketing

Expertiza în marketing implică cunoașterea detaliată a tendințelor pieței, a comportamentului consumatorilor, a tehnologiilor și instrumentelor de marketing disponibile. Expertiza îi ajută pe marketeri să își aleagă instrumentele de promovare adecvate pentru un proiect de branding, respectiv platformele cele mai eficiente pentru a crește vânzările.

Campaniile de branding pot fi foarte importante, însă trebuie să fie raportate la obiectivul afacerii. Dacă vorbim de o companie de retail cu o puternică strategie de expansiune, atunci o campanie extinsă de branding poate ajuta la creșterea notorietății și implicit, a vânzărilor. Însă nu toate campaniile de branding duc la creșterea vânzărilor, unele dezvoltă și consolidează imaginea unui brand dar nu au aport important în ROAS (return on ad spend).

 În mediul online poți vinde foarte bine și fără campanii de branding pe termen lung, dar depinde de industrie. Sunt unele tipuri de produse, de exemplu tâmplăria, care se vinde bine și fără un brand foarte puternic, sau produsele nișate, cum ar fi pantofii medicinali sau scaunele ergonomice, unde contează mai mult caracteristicile și avantajele produsului și mai puțin brandul acestora.

Importanța datelor în marketing

Analiza datelor, deși este o muncă meticuloasă, care necesită multă atenție și pricepere, poate duce la niște concluzii foarte importante cu privire la punctele tari și punctele slabe ale unei organizații.

Analiza datelor permite marketerilor să înțeleagă mai bine nevoile, preferințele și comportamentul consumatorilor. Prin colectarea și analizarea datelor demografice, comportamentale și de achiziții, marketerii pot crea profiluri detaliate ale audienței lor țintă cu scopul de a dezvolta activări de marketing mai personalizate.

Prin analiza datelor de performanță a campaniilor anterioare, marketerii pot identifica ce a funcționat bine și ce nu, și pot ajusta strategiile viitoare în consecință. Aceasta include identificarea celor mai eficiente canale de marketing, mesajele care au generat cele mai bune rate de conversie și momentele optime pentru a livra conținutul.

Prin monitorizarea și analizarea datelor privind tendințele pieței, se pot anticipa schimbările și pot adapta strategiile în consecință, iar aceasta le oferă un avantaj competitiv și le permite să rămână relevanți într-un mediu în continuă schimbare.

La unul dintre clienții mei, în urma unei analize PORTER am identificat nivelul de standardizare a produselor și am ajuns la concluzia că brandingul este aceea direcție strategică care îi poate ajuta să se diferențieze de competiție, într-un peisaj foarte competitiv. În urma acestei strategii am stabilit ca una dintre tactici să fie de a schimba focusul companiei de la o comunicare axată pe oferte, reduceri de preț și promoții, către o abordare mai echilibrată care presupune completarea comunicării cu detalii tehnice despre produsele lor, respectiv prezentarea serviciilor oferite și extinderea acestor servicii printr-o platformă digitală mai performantă, destinată clienților.

Concluzia

Un plan de marketing eficient nu poate fi construit pe baza unui șablon precompletat, ci trebuie să fie adaptat la specificul și nevoile fiecărei afaceri în parte. Un plan de marketing cuprinzător trebuie să fie personalizat, luând în considerare datele specifice ale afacerii, obiectivele sale, produsele sau serviciile oferite, precum și audiența țintă.

Expertiza și intuiția sunt elemente esențiale în procesul de dezvoltare a unui plan de marketing eficient. Analiza datelor oferă o bază solidă pentru luarea deciziilor informate, în timp ce intuiția și creativitatea aduc un plus de inovație și originalitate.

Alte articole


Contactează-mă!

0726 368 801

contact@csogeva.ro

CSOG EVA

Despre mine

Susțin afacerile online cu analiză de piață, strategie de marketing, realizarea și scalarea campaniilor de reclamă în Google, Facebook, TikTok. Mă focusez pe obiective utilizând instrumente adecvate și tactici eficiente de creștere.

Home · Politica de confidențialitate
× Cu ce pot sa te ajut?