Google Tag Manager (GTM) este o modalitate simplă și intuitivă pentru a monitoriza rezultatele aduse în urma promovării online, de site-ul tău: vânzări, generare de lead, apeluri telefonice, descărcări de eBook-uri, vizualizarea unui video etc.
Imaginează-ți un recipient în care pui toate cărțile de vizită de care nu vrei să uiți. Formulat foarte simplu, așa este si Google Tag Manager: un container în care ai toate etichetele puse pe site-ul tău. Plus o funcționalitate extra: nu doar ai acolo toate etichetele create, dar le și creezi acolo.
Implementarea etichetelor GTM
1. Crearea contului de Google Tag Manager
Setarea contului se face aici: https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/. Este o interfață simplă, creezi denumirea contului, setezi țara și obiectivul: monitorizare web, aplicație etc.
2. Inserarea codului GTM
După crearea contului, în mod automat, vei avea două coduri scrise în Javascript care trebuie plasate pe site-ul tău, așa cum arată în imaginea de mai jos. Există diverse modalități de a le pune în site, important este sa fie acolo. Ambele coduri trebuie puse pe fiecare pagină a site-ului tău, evident, pe cât posibil nu manual, ci cu ajutorul unui plug-in.
3. Generarea etichetelor in Tag Manager
Îți recomandăm 2 etichete care trebuie să fie setate în mod obligatoriu:
- Universal Analytics și
- Conversion Linker
Ambele trebuie puse pe toate paginile site-ului și fiecare are rolul său. Universal Analytics conectează datele din Analytics cu Google Tag Manager, iar Conversion Linker are rolul de a facilita monitorizarea acțiunilor/evenimentelor care se întâmplă pe site-ul tău.
În funcție de acțiunile de publicitate online derulate, în beneficiul site-ului tău mai pot fi setate și alte etichete, de exemplu:
- Facebook Pixel
- Google Ads Conversion Tracking
- Google Ads Remarketing
Etichetarea unui formular
Această etichetă se creează pentru monitorizarea conversiilor din Google Ads, iar în cazul de față, prin această etichetă monitorizăm completarea formularului de contact.
Ca orice etichetă din Tag manager, are două componente:
1. Configurarea etichetei
Pentru asta folosim conversion ID și conversion label din conversia creată în Google Ads, în cazul nostru pentru completarea și trimiterea unui formular de lead.
2. Configurarea Trigger-ului
În cazul nostru, trigger-ul (elementul care declanșează activarea etichetei) este încărcarea unui element pe pagina care apare după trimiterea formularului.
Identificăm elementul de pe pagina după trimiterea formularului în formatul acesta: .elementor-message.elementor-message-success
Completăm trigger-ul cu următoarele detaliile de mai jos:
Avem mai multe opțiuni pentru setarea trigger-ului, cele presetate referindu-se la vizualizarea unor pagini sau a tuturor, click-uri pe anumite elemente, implicarea utilizatorilor prin acțiuni de genul: vizualizarea unui video, trimiterea unui formular. Așa cum ne-am obișnuit de la Google, există și triggere care se pot customiza cu ajutorul unui programator, dar setarea acestor triggere o recomandăm pentru un nivel avansat.
Noua versiune GTM
Salvăm și publicăm noua versiune a containerului, cu comentarii sau fără, iar prin asta etichetele sunt puse live.
Descărcăm o extensie pentru Chrome, Google Tag Assistant și verificam funcționarea etichetelor.
Verificarea etichetei setate
Cu opțiunea Preview, din colțul din dreapta sus, începem verificarea etichetei. Tag Assistant se conectează la site și noi parcurgem o completare de formular de test ca sa verificăm dacă eticheta funcționează corect.
După ce Tag Assistant se conectează, în colțul din dreapta jos apare o fereastră micuță cu mesajul: Debugger connected.
Parcurgem pașii, completăm formularul și trimitem, iar la sfârșit verificăm etichetele care s-au activat: la noi apare Google Analytics, Conversion Linker și eticheta generată pentru monitorizarea completării formularului.
Resurse:
Pentru mai multe detalii cu privirea la utilizarea Google Tag Manager vă recomand: https://support.google.com/tagmanager/answer/6102821?hl=ro&ref_topic=3441530
Pentru a parcurge un curs scurt și la obiect vă invităm să vizualizați Google Tag Manager Fundamentals: https://analytics.google.com/analytics/academy/course/5